Europæiske veje og jernbaner kan være vært for 403 GW solenergi.
Ny forskning fra Europa-Kommissionen viser det enorme potentiale for både monofaciale og bifaciale vertikale solcelle-installationer, når de implementeres langs veje og jernbaner. Deres analyse afspejlede begrænsningen, der pålægges af vej- eller jernbanelinjens retning på et givet sted for orienteringen af PV-systemerne. Europa-Kommissionens Fælles Forskningscenter (JRC) har vurderet potentialet for både monofaciale og bifaciale vertikale PV-installationer, der implementeres langs veje og jernbaner på tværs af Den Europæiske Union.
"Dette er den første systematiske, pan-europæiske undersøgelse af det samlede PV-potentiale forbundet med veje og jernbaner, hvor forskellige teknologier og konfigurationer overvejes," sagde forskerne og henviste til nyhedsværdien af deres arbejde.
Til deres vejundersøgelse brugte forskerne åbne rumlige data, et vejnetværk udledt af OpenStreetMap-projektet, som er en geografisk database med åben adgang vedligeholdt af et fællesskab af frivillige, og motorvejsdatasæt fra Den Europæiske Union. De identificerede motorveje, hovedveje og primære veje, der er velegnede til vertikale PV-installationer, og udelukkede sekundære og tertiære veje samt sektioner med tunneler, broer og kryds.
Hvad angår jernbaneundersøgelsen, anvendte akademikerne data fra den Geografiske Reference-database fra Europa-Kommissionen (GISCO) og udelukkede underjordiske linjer, kryds og stationer.
De specificerede også, at deres overordnede analyse afspejlede begrænsningen, der pålægges af vej- eller jernbanens retning på et givet sted for orienteringen af PV-systemet. "Dette blev igen bestemt ved at opdele transportinfrastrukturen i 500 meter lange segmenter og estimere den gennemsnitlige retning for hvert segment," understregede de. "Orienten af den tilsvarende PV-struktur blev defineret som vinkelret på segmentretningen i både med- og modurs retning." Forskerne fandt, at EU's transportinfrastruktur potentielt kan være vært for 403 GW vertikal PV-kapacitet, hvilket de sagde ville svare til en årlig energiproduktion på 391 TWh. De fandt også, at det årlige energipotentiale pr. km af EU's transportinfrastruktur er cirka 0,65 GWh/km/år for bifaciale PV.
"Cypern og Letland skiller sig ud som de største potentielle modtagere på relativ vis, med potentiale til at dække 75% af deres nuværende elforbrug per indbygger," bemærkede akademikerne.
Der eres resultater er tilgængelige i undersøgelsen "Europæisk transportinfrastruktur som et solfotovoltaisk energihub", som for nylig blev offentliggjort i Renewable and Sustainable Energy Reviews.
Nyere forskning fra Holland afslørede, at vertikale PV-systemer har tendens til at give uventede udbyttegevinster sammenlignet med vandrette rækker, og har fundet ud af, at vertikale installationer har meget lavere driftstemperaturer. Disse forskere konstaterede, at vertikale rækker opererer ved en temperaturforskel i forhold til omgivelserne, der er "næsten halveret", hvilket de sagde resulterer i en 2,5% højere årlig energiudbytte.
Overvejer du Solenergi?
Billigsolceller leverer solcelleløsninger og serviceydelser til alle, der har et ønske om grøn energi og sund økonomi og har i dag Danmarks billigste udvalg af solcelleanlæg.